výroba a distribúcia nielen biopotravín
menu
košík 0
Celkom: 0,00 
Nakúpte ešte za 50,00 € a získajte dopravu zdarma
Pokračovať do košíka
Nákupný košík je prázdny.

Čo vziať na dovolenku?

Dĺžka čítanie: 8 min., 0 sec.

Idete na miesta, kde si budete sami pripravovať stravu? Ponúkame zopár tipov.

Idete tento rok s priateľmi, či rodinou na také miesta, kde si budete sami pripravovať stravu? V páre so stanom, či karavanom na týždeň k jazeru? Na dlhší pobyt na chate a už sa tešíte na dlhé túry po horách? Alebo iba tak s partiou na predĺžený víkend? Je pochopiteľné, že vareniu nechcete venovať celé dopoludnia. No pritom nechcete prežiť dni iba na pečených zemiakoch, či "lepeňákoch" :) Jedlo by malo byť výživné a zdravé aj počas dovolenky, pretože na vás čakajú nové dobrodružstvá a často i športové výkony, kvôli ktorým cestujete do vzdialenejších destinácií. Pre Vás všetkých tu máme zopár skvelých tipov na jednoduché a pritom chutné a hodnotné jedlá. Všetko, čo budete na ich prípravu potrebovať je len voda, panvička, alebo rajnica (kotlík) a zdroj tepla - podľa vašich možností. Ak budete mať príležitosť, môžete jedlá obohatiť o čerstvú zeleninu, či ovocie.

Raňajky by mali tvoriť základ pre váš úspešný deň, a tak si doprajte hodnotné bielkoviny, sacharidy a vitamíny. Vhodné sú najmä zmesi obilných vločiek, orechov a sušeného ovocia - napríklad orieškové müsli. No môžete vyskúšať napríklad aj nátierku z červenej šošovice s mrkvou a dochutiť a zároveň prizdobiť ju na pečive voňavou zmesou korenia Anjel strážny. Ak zostane, vezmite si nátierku na pečive aj so sebou - na desiatu. Červená šošovica je uvarená rýchlejšie ako iné strukoviny a je výborná aj do zeleninových polievok, kaší, alebo nákypov.

Pre tých, ktorí majú radi sladké raňajky, odporúčame krupicovú kašu z Biomila špaldovej celozrnnej krupice, ktorú môžete posypať zrniečkami kakaového nápoja. Prípadne si môžete túto dobrotu s orieškovou chuťou doplniť čerstvým sezónnym ovocím. Toto jedlo je vhodné aj na večeru. Z krupice ľahko pripravíte aj závarkové knedličky do mäsovej polievky.

Ak vám vyhovuje mať po ruke všetko potrebné na prípravu obeda a v rámci jednej škatuľky, využite polotovary. Väčšinou vám na ich prípravu postačí iba voda a kvapka oleja. Návod na prípravu hotového jedla nájdete na obale a zvyčajne to máte do 30-45 minút hotové. Vyskúšajte napríklad pohánkovú polievku, alebo...

...alebo zeleninové špaldoto, či pohánkové palacinky. V škatuľke špaldota je zmes sušenej zeleniny, takže ďalšiu môžete pridať len ak chcete mať jedlo bohatšie. Alebo pridajte konzervu červenej fazule. Špalda i pohánka majú vysoký obsah hodnotných bielkovín, navyše stopové prvky a vitamíny a vďaka vláknine dobre zasýtia. Pohánka je na rozdiel od špaldy bez lepku.

Pre šťavnatý a sýty obed sú najvhodnejšie celozrnné výrobky - napríklad celozrnné špaldové cestoviny s rôznymi omáčkami. Najlepšie k omáčkam sú tvary ako penne, či kolienka (bezlepková verzia - kukuričné penne). Pre výlety je vhodné mať so sebou aj konzervovanú zeleninu, ako napríklad krájané rajčiny, alebo fazuľu (rôzne farby), ktorá je dobrým zdrojom kvalitných bielkovín a obľubujú ju najmä športovci.

Ak sa vyberáte na turistiku, tak viete, že mať v batohu balíček s chrumkavou pochúťkou, ktorá vám rýchlo dodá vyčerpanú energiu, aby ste v poriadku došli do svojho cieľa, je nevyhnutnosťou. Pre takéto účely odporúčame takéto "mňamky": ovocná tyčinka Lubs s guaranou, čokoládou a pomarančom, špaldové celozrnné tyčinky Biomila, sušené hrozienka Bioharmonie plné jednoduchých cukrov a ľahučké pšeničné pukance s medom Bioharmonie.

Pre tých, čo potrebujú extra dávku energie, ktorá sa postupne uvoľňuje počas dňa, je tu špecialitka - energetické semienka chia. Najlepšie je ich konzumovať s tekutinou.

Blíži sa večer a vy sa príjemne unavení a plní zážitkov vraciate na ubykáciu - no komu by sa chcelo teraz vyvárať? Ultrarýchla večera môže byť na stole za pár minút, ak použijete celozrnný kuskus. Táto cestovinka nepýta veľa, stačí ju nasypať do nádoby, zaliať dvojnásobným množstvom horúcej vody, prichutiť (napríklad rozpustiť vo vode bujón) a nechať pod pokrievkou nabobtnať. Potom stačí vidličkou prekypriť a podľa možností a fantázie zmiešať so zeleninou, alebo mäskom, opečenými na panvičke.

Inou ingredienciou s krátkou dobou prípravy je kukuričná polenta (krupica), ktorú postačí vsypať do vriacej osolenej vody a miešať pár minút, kým zhustne. Môžete ju použiť aj takto ako prílohu, alebo ju nechať stuhnúť, pokrájať a opiecť na kvapke oleja. Je vhodná aj na doplnenie kúskov lahôdok na ihle pre večerné grilovanie.

Večerné grilovanie je určite významnou súčasťou letnej kuchyne, no pozor na správny postup, aby ste neprepaľovali tuky, v ktorých sa môžu skrývať rakovinotvorné látky. Je dobré vyberať si aj oleje tak, aby ich použitie zodpovedalo vašim potrebám. S kvalitným panenským olivovým olejom určite nič nepokazíte. Niektoré sú totiž vhodné iba na studenú kuchyňu (šaláty), na iných je možné aj pražiť. Napríklad placky, či lievance. Kokosový olej panenský môžeme na dovolenku iba odporúčať - má totiž okrem varenia aj mnoho iných možností využitia, aj v rámci starostlivosti o pokožku, či vlasy. Na placky môžete okrem zemiakov použiť aj strúhanú cukinu, či tekvicu - sú šťavnatejšie a zväčšíte aj ich objem.

Na chutné jačmenné lievance s ovsenými vločkami nepotrebujete so sebou nosiť múku, vajíčka a mlieko, ktoré treba držať v chlade. Postačí vám aj táto sypká zmes - polotovar, do ktorého stačí pridať vodu, zamiešať a opiecť na oleji. Na dochutenie tejto pochúťky vám postačí len ovocná bioláda, či sladký sirup.

Máme ešte jednu "vychytávku" - celozrnnú špaldovú tarhoňu Biomila, ktorá je taká univerzálna, že sa hodí nielen ako závarka do polievky,  príloha k mäsu, ale aj k zeleninovému, či ovocnému šalátu. Výborne vám poslúži pre akúkoľvek príležitosť a jej príprava je taktiež veľmi jednoduchá - chvíľu opražiť na oleji a zaliať horúcou vodou, povariť do polomäkka asi 5-7 minút.

Pre takéto majstrovské kúsky, s ktorými na dovolenke budete ohurovať svojich blízkych, nie je potrebná plná komora korení, soli a iných pochutín. Skúste si vziať iba to najpotrebnejšie a uvidíte, že si s tým vystačíte. Užitočným pomocníkom môže byť napríklad táto soľ na grilovanie a hydinu Sonnentor, ryžový krém na varenie a pečenie IsolaBio ako rastlinná náhrada smotany (finta je v tom, že nepotrebuje byť uskladnená v chlade) a kvalitný rastlinný tuk - napríklad kokosový olej.

V neposlednom rade netreba zabúdať na dostatočný príjem tekutín. Na jeden týždeň vám postačia aj 1-2 škatuľky kvalitného bylinkového čaju, s ktorými si pripravíte nielen chutný večerný nápoj, ale napríklad aj takéto osviežujúce "echito" z Biomila čaju s echinaceou. Čajové vrecúško zalejte vriacou vodou a nechajte lúhovať až do vychladnutia. Pridajte kocky ľadu, čerstvé lístky medovky, alebo mäty, plátok citróna a lyžičku medu (dospelí si môžu priliať do pohára aj niečo ostrejšie). Podobne si môžete tiež pripraviť Ľadový džbánik s ovocno-čajovými zmesami Sonnentor.

Ak nechcete so sebou vláčiť ťažké fľaše rôznych nápojov a postačí vám voda z lokálneho zdroja, využite instantné nápoje - napríklad ovsený nápoj s vápnikom EcoMil, ktorý vynikajúco nahradí mlieko a neobsahuje laktózu, cholesterol, ani sóju. Špaldová kávovina s cigóriou je zasa vhodnou alternatívou pre rannú kávu a instantný kakaový nápoj poteší aj tých menších.

No a napokon nezabúdajme, že na dovolenke sa tiež zídu naši domáci pomocníci - pre ručné umývanie riadu, nevyhnutné pranie, alebo univerzálny čistič na vyčistenie akéhokoľvek povrchu a sanity. Odporúčame využiť prírodnú drogériu feel eco, ktorá nezaťaží prírodu okolo vás tak, ako konvenčná drogéria.

Veríme, že vám naše tipy pomohli pri rozhodovaní, čo si vezmete so sebou na dovolenku, aby ste si užili čo najviac potešení a bežným povinnostiam venovali iba nevyhnutný čas. Snáď vám výjde aj počasie, ako si prajete a zažijete krásne chvíle, na ktoré budete radi spomínať.

Prajeme vám príjemnú dovolenku, veľa zdravia a pohody!

Biomilovníci, jún 2015