výroba a distribúcia nielen biopotravín
menu
košík 0
Celkom: 0,00 
Nakúpte ešte za 50,00 € a získajte dopravu zdarma
Pokračovať do košíka
Nákupný košík je prázdny.

POZNÁTE RYŽU?

Dĺžka čítanie: 1 min., 45 sec.
POZNÁTE RYŽU?

Ryža je známa. Nie všetci však vedia, že neexistuje len jeden druh bielej guľatozrnnej ryže, ktorá sa najčastejšie objavuje na našich tanieroch. Odkiaľ sa berie a aké majú využitie ďalšie druhy ryže?

V súčasnosti poznáme niekoľko typov ryže, avšak základné rozdelenie je na dlhozrnnú a guľatozrnnú (alebo veľkozrnná a drobnozrnná). V rámci skupinydlhozrnných je to napríklad veľmi obľúbená ryža basmati, arborio, červená, čierna alebo jazmínová. Ryža sa pred konzumáciou spracúva – musí sa vylúpať z plevy a ďalej sa môže brúsiť a hladiť. Týmto spôsobom sa získa biela ryža, v ktorej však zostane prevažne len škrob. Keďže sa takto zbaví najhodnotnejších častí v obale zrna, neodporúča sa dlhodobo ju konzumovať. U obyvateľov Ázie to spôsobovalo chorobu beri-beri, ktorej príčinou bola práve jednotvárna strava z bielej ryže s nedostatkom minerálií a vitamínov.

Z hľadiska racionálnej výživy je preto lepšie konzumovať neobrúsenú a nehladenú ryžu, ktorá sa predáva pod názvom „naturálna“. Nelúpané zrnká ryže obsahujú 12% vody, 10% bielkovín, 2% tuku, 62% škrobu, 10% vlákniny a vitamíny B1, B2, B3 a E. Okrem toho je ryža bohatá na minerálne látky a stopové prvky, najmä fosfor, draslík a železo. Ryža je prirodzene bezlepková a tiež diétna (pokiaľ je varená len na vode). Je ideálna pre deti, alebo pre ľudí s problémami žlčníka, obličiek, alebo trávenia. Ryžový odvar pomáha znižovať horúčku a zápaly, zmierňuje hnačku. Najhodnotnejšou zložkou ryže sú komplexné sacharidy, z ktorých pochádza až 85% energie. Pritom ryža má nízky glykemický index (GI), to znamená, že nerozkolíše hladinu cukru v krvi. Naturálna je na stupnici od 0 do 100 presne v polovici, biela má GI 64. Pre rôzne vlastnosti bielej a naturálnej ryže sa odporúča najlepšie konzumovať ich striedavo.